in Άρθρα στα Ελληνικά

Αντίδραση στο ρατσισμό των οργανωμένων φιλάθλων του ΑΠΟΕΛ

20131108200148Πρόσφατα ένας φίλαθλος του ΑΠΟΕΛ, πρώην μέλος του συνδέσμου φιλάθλων της ομάδας, έγραψε ένα κείμενο με τίτλο “ΑΠΟΕΛ, ρατσισμός και ντροπή” όπου καλεί το ΠΑΝΣΥΦΙ να απομονώσει εκείνους που προωθούν τον ρατσισμό και τα σύμβολα του. Δυστυχώς, ο θαραλλέος συγγραφέας του άρθρου ενάντια στον ρατσισμό στην κερκίδα του ΑΠΟΕΛ, ωραιοποιεί την κατάσταση, αφού ισχυρίζεται, λανθασμένα, ότι οι εκφάνσεις ρατσισμού στην οργανωμένη κερκίδα αποτελούν μεμονωμένα επεισόδια. Χαρακτηριστικά γράφει:

Τα τελευταία χρόνια παρατειρούμε (sic) συχνά πυκνά ρατσιστικά σύμβολα στην οργανωμένη κερκίδα. Το πιο συχνό είναι ο “κέλτικος σταυρός” που συμβολίζει την ανωτερότητα της λευκής φυλής!!! Αυτοί που τοποθετούν τον “ ελτικο σταύρο” (sic) στην κερκίδα μας έχουν ξεκάθαρο στόχο: να ταυτίσουν τον ΑΠΟΕΛ με την ακροδεξιά και το ρατσισμό ώστε να προσηλιτίζουν (sic) νεαρούς (αμόρφωτους λόγω ηλικίας) ψηφοφόρους και ακόλουθους. Τις πλείστες φορές τα σύμβολα βγαίνουν για πέντε λεπτά ώστε να βγουν μερικές φωτογραφίες που θα χρησιμοποιηθούν αργότερα για προπαγανδιστικούς σκοπούς και μετά αποσύρονται. Τι κόστος έχουν αυτά τα πέντε λεπτά για τον ΑΠΟΕΛ;

Ο καλοπροαίρετος συγγραφέας, αναγνωρίζει την ταύτιση των οργανωμένων οπαδών του ΑΠΟΕΛ με την ακροδεξιά και παραδέχεται ότι υπάρχουν νεοναζί που κουβαλούν στις κερκίδες ρατσιστικά σύμβολα. Παρόλα αυτά, μειώνει τον ακροδεξιό χαρακτήρα της οργανωμένης κερκίδας, ισχυριζόμενος ότι πρόκειται για μερικά άτομα που αποκλίνουν από το σύνολο. Μάλιστα, αφήνει να νοηθεί ότι τα ρατσιστικά σύμβολα ενδεχομένως να αποτελούν προβοκάτσια, αφού, όπως περιγράφει, εμφανίζονται μόνο για πέντε λεπτά ούτως ώστε να ληφθούν οι απαραίτητες φωτογραφίες.

Δυστυχώς η κατάσταση είναι πιο σοβαρή. Για διάφορους λόγους το σωματείο του ΑΠΟΕΛ δεν έχει ούτε την πρόθεση ούτε την ικανότητα να αντιμετωπίσει τον συστηματικό πλέον ρατσισμό που προωθείται μέσω των οργανωμένων οπαδών της, των περιβόητων ‘πορτοκαλί’, που συχνάζουν στο σωματείο του ΑΠΟΕΛ, του οποίου οι τοίχοι είναι γεμάτοι ρατσιστικά σύμβολα.

Αυτή είναι η ουσία της διαφωνίας μου με τον συγγραφέα του άρθρου. Ο ρατσισμός στην οργανωμένη κερκίδα του ΑΠΟΕΛ δεν αποτελεί την εξαίρεση αλλά τον κανόνα. Προσοχή στην ετυμηγορία: άλλο να μιλάμε για οργανωμένους οπαδούς και άλλο για την κερκίδα του ΑΠΟΕΛ. Ο συγγραφέας προφανώς αναφέρεται στην κερκίδα του ΑΠΟΕΛ και περιλαμβάνει τους οργανωμένους μέσα σε αυτή, θεωρώντας, λανθασμένα, ότι οι ρατσιστές είναι η μειοψηφία. Οι ρατσιστές αποτελούν μειοψηφία συγκριτικά με όλους τους φιλάθλους του ΑΠΟΕΛ αλλά όχι μεταξύ των οργανωμένων οπαδών.

Είναι χρήσιμο να διαχωρίσουμε τους οργανωμένους από την υπόλοιπη κερκίδα γιατί μόνο έτσι μπορούμε να απομονώσουμε το πρόβλημα σε ένα διαχειρίσιμο επίπεδο, χωρίς γενικολογίες και κουβέντες του καφενέ. Η κερκίδα του ΑΠΟΕΛ δεν χωρά σε μονολιθικές ερμηνείες, παρόλο που αποτελείται κυρίως από αστούς Λευκωσιάτες. Το μόνο που μπορούμε να πούμε στην προσπάθεια μας να αναλύσουμε την κερκίδα του ΑΠΟΕΛ, είναι ότι στην πλειοψηφία της αποτελείται από δημοκρατικούς ανθρώπους, της κυπριακής λαϊκής δεξιάς, δηλαδή μια παράξενης σύμπτυξης εθνικοφροσύνης, νεοφιλελευθερισμού και πίστης στο κράτος. Παραδοσιακά οι υποστηρικτές του ΑΠΟΕΛ πρόσκεινται στο ΔΗΣΥ, ο οποίος είναι ο κύριος εκφραστής της λαϊκής δεξιάς στην Κύπρο. Προφανώς δεν είναι όλοι οι οπαδοί του ΑΠΟΕΛ το ίδιο. Κάποιοι υποστηρίζουν όλο το τρίπτυχο “εθνικοφροσύνη, νεοφιλελεύθερη οικονομία, κρατισμός” ενώ άλλοι απορρίπτουν κάποιο από τους τρεις πυλώνες, ή υποστηρίζουν έναν περισσότερο από τους υπόλοιπους. Γενικότερα όμως, ο όρος “λαϊκή δεξιά”, όπως εννοείται στα πλαίσια της Κυπριακής πολιτικής σκηνή, είναι αρκετός για να σκιαγραφήσει τον μέσο οπαδό του ΑΠΟΕΛ.

apoel

Οι οργανωμένοι του ΑΠΟΕΛ είναι διαφορετικοί από την υπόλοιπη κερκίδα, αφού είναι ομοιογενείς και ακραίοι. Δεν είναι τυχαίο που ο Αναστασιάδης είναι persona non grata στο σωματείο. Το ότι ο Αναστασιάδης δεν είναι ευπρόσδεκτος δεν λέει πολλά από μόνο του• άλλωστε, οι πολιτικοί ηγέτες δεν έπρεπε να έχουν χώρο σε αθλητικά σωματεία. Στην προκειμένη περίπτωση όμως, είναι χρήσιμο να διερωτηθούμε ποιοι είναι οι ακριβείς λόγοι που ο Αναστασιάδης είναι τόσο απεχθής στους ‘πορτοκαλί’. Οι οργανωμένοι θεωρούν τον Αναστασιάδη εθνικό μειοδότη και υιοθετούν ρητορεία η οποία είναι αντίστοιχη του ΕΛΑΜ και της Χρυσής Αυγής για να δικαιολογήσουν το μίσος τους.

Οι ‘πορτοκαλί’ του ΑΠΟΕΛ αποτελούν οργανικό κομμάτι του ευρύτερου ΑΠΟΕΛ, αφού συντηρούν το fan-base, δηλαδή φανατίζουν νεαρά άτομα τα οποία αντιλαμβάνονται και υιοθετούν το ΑΠΟΕΛ ως τρόπο ζωής και τα οποία εμψυχώνουν τους ποδοσφαιριστές και ενδυναμώνουν το brand της εταιρίας. Τα χαρακτηριστικά αυτά των οργανωμένων δεν είναι ενδημικά στο ΑΠΟΕΛ. Το ίδιο συμβαίνει και στις άλλες ομάδες. Στην ΟΜΟΝΟΙΑ για παράδειγμα, οι οργανωμένοι συσπειρώνονται γύρω από την αριστερά, τον Τσέ και το ΑΚΕΛ (αν και αυτό φαίνεται να έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια). Στην περίπτωση των ‘πορτοκαλί’, η συσπείρωση γίνεται γύρω από ρατσιστικά θέματα: την ανωτερότητα της Ελληνική φυλής, την πεποίθηση ότι οι μετανάστες απομυζούν τους Κύπριους πολίτες και την χρυσαυγήτικη θεωρία περί πολιτικών κομμάτων.

Ο τελευταίος άξονας–η χρυσαυγήτικη πεποίθηση περί πολιτικών κομμάτων–είναι και ο πιο προβληματικός. Η άποψη αυτή αποτελείται από δυο συνιστώσες. Πρώτα, ότι όλα τα πολιτικά κόμματα είναι διεφθαρμένα. Τίποτε εξωπραγματικό εδώ. Μετά, ότι η εναλλακτική επιλογή στα πολιτικά κόμματα, είναι μια δυναμική ηγεσία που κύριο μέλημα της θα έχει το καλό του τόπου. Δεν παίζει ρόλο αν η δυναμική ηγεσία αποκτήσει εξουσία φασιστικά ή δημοκρατικά, ούτε έχει σημασία αν υπάρχει ισονομία στο καθεστώς που θα προκύψει. Άλλωστε, προϋπόθεση της εθνικιστικής ουτοπίας είναι ακριβώς η ύπαρξη διακρίσεων, όπου μη Έλληνες, αριστεροί και ομοφυλόφιλοι θα είναι ανεπιθύμητοι και θα αντιμετωπίζονται ως απειλή.

Ο διαχωρισμός των οπαδών του ΑΠΟΕΛ σε οργανωμένους και μη είναι σημαντικός γιατί δείχνει την πηγή του κακού: ότι, δηλαδή, ο ρατσισμός αποτελεί άξονα συσπείρωσης και κοινή ταυτότητα των οργανωμένων, αλλά όχι της πλειοψηφίας του ΑΠΟΕΛίστικου κόσμου. Παράλληλα, δείχνει ότι σε αντίθεση με τον συγγραφέα του άρθρου, ο ρατσισμός και ο ναζισμός δεν είναι μόνο η ιδεολογία που ασπάζονται κάποια μεμονωμένα μέλη των οργανωμένων οπαδών, αλλά η βάση και ο συνδετικός κρίκος που ενώνει το ΠΑΝΣΥΦΙ.

Το συμπέρασμα είναι ότι οι πορτοκαλί συσπειρώνονται και στρατολογούν μέλη λόγω των ρατσιστικών τους πεποιθήσεων και όχι παρόλο των πολιτικών τους πεποιθήσεων. Το συμπέρασμα αυτό περιορίζει τους τρόπους αντίδρασης και αντιμετώπισης του ρατσισμού στις τάξεις του ΑΠΟΕΛ.

Δεν μπορούμε δηλαδή να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο απομονώνοντας κάποια μεμονωμένα άτομα. Το πρόβλημα είναι συστημικό. Δεν είναι ένας ή δύο ή πέντε πορτοκαλί. Το πρόβλημα είναι η ρατσιστική πολιτική ιδεολογία που φέρνει μαζί τα άτομα που αποτελούν τους ‘πορτοκαλί’. Δεν μπορούμε πλέον να διαχωρίζουμε ‘νούσιμους’ και ‘παραπλανημένους’ πορτοκαλί, αφού το πρόβλημα δεν είναι τα συγκεκριμένα άτομα, αλλά η ιδεολογία πάνω στην οποία οικοδομήθηκε τα τελευταία χρόνια ο σύνδεσμος φιλάθλων του ΑΠΟΕΛ.

Ευτυχώς για την Κύπρο, οι ‘πορτοκαλί’ αποτελούν τη μειοψηφία των οπαδών του ΑΠΟΕΛ. Το επίσημο ΑΠΟΕΛ δεν έχει πρόθεση να αντιμετωπίσει τον ρατσισμό στις τάξεις του, αφού ο εκφασισμός των οργανωμένων λειτουργεί συσπειρωτικά για το σωματείο και την εταιρία, φέρνοντας νέους χούλιγκαν για οπαδούς και ενδυναμώνοντας την αναγνωρισιμότητα του προϊόντος που πωλούν. Η μπάλα πλέον είναι στα πόδια των απλών φιλάθλων του ΑΠΟΕΛ, της πλειοψηφίας των οπαδών του ΑΠΟΕΛ που είναι δημοκρατικοί πολίτες που δεν θέλουν χυδαιότητες στις κερκίδες τους και οι οποίοι δεν επιθυμούν να συγκαταλέγονται στην ίδια κατηγορία με τους ρατσιστές πορτοκαλί.

Η μόνη λύση είναι η απομόνωση των πορτοκαλί, η αντίδραση των υπολοίπων οπαδών του ΑΠΟΕΛ και η εφαρμογή των νόμων απέναντι σε όποιες πράξεις βίας προβαίνουν οι ‘πορτοκαλί’, ιδιαίτερα σε εκείνες που έχουν ρατσιστικά κίνητρα.

Την ίδια ώρα, η πολιτεία οφείλει να φέρει την εταιρία ΑΠΟΕΛ προ των ευθυνών της. Η εταιρία χρειάζεται να επωμιστεί το κόστος της αρνητικής επιρροής που έχει στην κοινωνία. Το συμβούλιο στρουθοκαμηλίζει απέναντι στο πρόβλημα και συνεχίζει να ωφελείται από την φασιστοποίηση των ‘πορτοκαλί’. Η πολιτεία οφείλει να εξαναγκάσει το ΑΠΟΕΛ να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και ο μόνος τρόπος για να το επιτύχει είναι με την επιβολή αυστηρών προστίμων: ο μόνος τρόπος για να σταματήσει η εταιρία ΑΠΟΕΛ να υποθάλπει υποκινητές ρατσιστικού μίσους είναι αν το κόστος της συντήρησης του ρατσιστικού ΠΑΝΣΥΦΙ υπερτερεί των κερδών που αυτό επιφέρει.

Η αστυνομία και η ΚΟΠ έχουν επίσης τεράστιες ευθύνες. Η αστυνομία επιτρέπει την είσοδο και την προβολή των φασιστικών συμβόλων στα γήπεδα της Κύπρου και η Κυπριακή Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου αρνείται συστηματικά να βάλει ποινές σε εκείνες τις ομάδες των οποίων οι οργανωμένοι οπαδοί φωνάζουν ρατσιστικά συνθήματα ή προτάσσουν νεοναζιστικά σύμβολα. Η μεροληψία της ΚΟΠ και της αστυνομίας χρειάζεται να αντιμετωπιστεί, γιατί έχει φτάσει σε τραγελαφικά επίπεδα–για παράδειγμα η ΟΜΟΝΟΙΑ τιμωρείται για πολιτικά σύμβολα όπως ο Τσε αλλά όχι το ΑΠΟΕΛ που σε κάθε παιχνίδι ανεξαιρέτως έχει στις κερκίδες του ρατσιστικά σύμβολα. Το αποκορύφωμα της εμπάθειας της ΚΟΠ φάνηκε όταν τιμώρησε την ΟΜΟΝΟΙΑ για ένα πανό του Bob Marley, νομιζόμενοι ότι επρόκειτο για πανό του Che.

Χρειάζεται να αντιμετωπίσουμε τον ρατσισμό και τον φασισμό ως κοινωνία. Δεν χωράνε διαχωρισμοί σε αυτή τη μάχη. Μερικές φορές ο φασισμός βρίσκεται μέσα στο σπίτι μας. Μπορεί να είναι ένας ξάδερφος, μια θεία, ένα κομμάτι της ομάδας που υποστηρίζουμε. Δεν έχουμε την πολυτέλεια της σιωπής και της αδιαφορίας πλέον. Ήρθε η ώρα να σταθούμε απέναντι στους φασίστες και να εκθέσουμε αυτά τα άτομα για το τι πραγματικά είναι: ρατσιστές που δεν έχουν χώρο στη ζωή μας και στους πολιτικούς χώρους που κινούμαστε. Ο ρατσισμός θα αντιμετωπιστεί με επιχειρήματα και πρωτοβουλίες, όχι με της σιωπηλή ανοχή μας που εν τέλει γίνεται συνενοχή, ιδίως όταν μειώνει την απειλή λέγοντας ότι πρόκειται για ‘μεμονωμένα επεισόδια ανεγκέφαλων’.

Leave a Reply

43 Comments

  1. Αγαπητέ Γιώργο, πολύ ωραία τα θέτεις όλα αυτά έχοντας στοχοποιήσει μια μερίδα οπαδών και ταμπελοποιήσει θα έλεγα ως “φασίστες”! Θα ήθελα όμως να σου κάνω μια συγκεκριμένη ερώτηση. Έχεις διεξάγει οποιαδήποτε έρευνα πάνω στο συγκεκριμένο θέμα έτσι ώστε να χρησιμοποιείς αυτούς τους χαρακτηρισμούς; Ευχαριστώ.

    • Μόνο εμπειρικά έχω διαμορφώσει άποψη για το θέμα, δεν έχω προβεί σε οποιαδήποτε επιστημονική έρευνα, αν τζιαι θα ήταν πολλά ενδιαφέρον να γίνει σχετική έρευνα. Αν έσιεις πρόσβαση σε επιστημονικό υλικό που ακυρώνει τούτα που λέω, θα το εκτιμούσα αν μου το έστελνες.

      • Για την Κύπρο υπάρχει μόνο μια έρευνα όσον αφορά τη βία στα γήπεδα συγκεκριμένα! Θα ήταν καλό, όμως, λόγω του ότι υπάρχουν πολύ λεπτές γραμμές όσον αφορά τον ρατσισμό, τις ιδέες, απόψεις, ιδεολογίες κ.λ.π. να το ψάχνουμε πρώτα και μετά να βάζουμε μια ταμπέλα! Γιατί, όντας κοινωνιολόγος φαντάζομαι, θα ξέρεις ότι όταν ταμπελώνουμε κάποιον ακόμα και όταν δεν είναι αυτό που λέμε ότι είναι τον σπρώχνουμε στο να γίνει. Διόρθωσε με αν κάνω λάθος. Επίσης, κάτι καλό στο οποίο θα μπορούσαμε να μάθουμε πολλά για τη συγκεκριμένη ομάδα είναι μια έρευνα εφ’ όλης της ύλης. Μέχρι και για τα σύμβολα και σημαίες που χρησιμοποιούν, για ποιο λόγο το κάνουν και τι συμβολίζει το κάθετι για αυτούς!

        • οκ, τελικά έχω κάνει λάθος! Δεν είσαι κοινωνιολόγος, αλλά πολιτικός επιστήμονας!

  2. καταρχάς ήταν να εν καλό να μας πεις ήντα ομάδα είσαι γιατί καμμιά φορά απόν αππέξω του χορού πολλά τραούδκια ξέρει, το σημείο που μου έκαμε εντύπωση ένει ότι λέεις ότι βολεύκει την εταιρεία : “Το συμβούλιο στρουθοκαμηλίζει απέναντι στο πρόβλημα και συνεχίζει να ωφελείται από την φασιστοποίηση των ‘πορτοκαλί’.” Ας πούμε εννε η εταιρεία που πιερώνει τα προστίματα για τους πυρσούς τζαι τα επεισόδια εν τζαι 1 τζαι 2 φορές που ο πρόεδρος της εταιρείας έκαμε εκκλήσεις προς τζείνους που εν υπεύθυνοι για τούτα, σίουρα εν ωφελεί την εταιρεία τούτη η φασιστοποίηση την οποία παρουσιάζεις

    • Ναι όντως έκαμε τζιαι εκκλήσεις τζιαι απειλές. Did he follow through with them? Άλλαξε κάτι; Όι, γιατί αλλιώς χάννεις τη συσπείρωση των οργανωμένων, αφού θα τους έσιεις αφαιρέσει τζείνο που τους βαστά μαζί.

  3. Den ime siouros an ise omoniatis i pio prosopiko provlima exis me to apoel opos kai na exei omos to ar8ro s file giorgo einai entelos atelioto kai ka8olou antikimeniko. Mporo na s po oti esi edi3es mia xiroteri morfi ratsismou apo tous opadous t apoel! Kai diavazontas to ar8ro s ego katalava oti i ise entelos apliroforitos gia to ti ginete stin kipro i apla i8eles na ta ri3is ola se mia omada p den s aresi! Aftou t idous episodia kai pra3is ginonte pagkipria apo sxedon ola ta organomena pan.si.fi ton kipriakon omadon! Esi sto ar8ro s milas mono gia mia. Enimerosou prin dimosiefsis kati giati iparxoun an8ropoi pou mporoun na se minisoun gia disfimisi dioti afto kanis sto ar8ro s! Den milas gia to provlima genika kai antikimenika! Vrikes mia efkairia na li8ovolisis mia omada me terastia istoria kai epitixia! Afto to provlima iparxi pantou kai 8a sou sinistousa na ananeosis to ar8ro s prin dimiourgisis perissotera provlimata. Giati afto 8a kanis. Me afto tn tropo 8a pisis olous tous opadous ton allon omadon oti einai sosti kai afto den lini kanena provlima.

    • Καλά, εμένα εχρειάζετουν το ΑΠΟΕΛ για να το στοχοποιήσω τζιαι να το δυσφημίσω, δεν είναι αρκετές οι φωτογραφίες από μόνες τους; Το ότι υπάρχουν και σε άλλες ομάδες παρόμοια προβλήματα δέχουμαι το, αλλά εν τζιαι λαλεί τίποτε. Το ΑΠΟΕΛ εν η 2η μεγαλύτερη ομάδα της χώρας, τζιαι βρίσκεται στο κέντρο της Λευκωσίας – εν αρκετός λόγος για να ασχοληθεί κάποιος μαζί της.

      Τα περί μηνύσεων εν τα σχολιάζω, ότι γράφω εν επώνυμα τζιαι εν η προσωπική μου άποψη βάση αυτών που παρατηρώ. Ούτε δημοσιογράφος είμαι ούτε κανένα δημόσιο πρόσωπο. Έχω τούτο το blog τζιαι γράφω την άποψη μου. Όποιου δεν του αρέσκει μπορεί να σχολιάσει δαμέ, ή να γράψει στο δικό του blog τι νομίζει για την άποψη μου ή τζιαι για μένα. Fair game.

      • tha xekinisw legontas oti eimai apoelistas ths dytikhs kerkidas ta teleutaia 15 xronia

        1)h photo pou xrisimopieis einai panarxaia kai to sygkekrimeno pano xronologite amesws meta pou efkike ena pano sth kerkida ths omonoias to opoio elee ”gamw to ethnos sas”.

        2) aman sou areskei apla na petasseis photografies kai na nomizeis oti apedeixes kati mporw kallista kai egw na sou valw photos pou th kerkida ths omonoias me sfirodrepana, me to gamo to ethnos sas, ton leventi pou ekrouse thn ellhnikh shmaia kai alla polla.

        3) lypoume alla to arthro sou den mporw na to parw sovara dioti polu apla kathese kai laikizeis.

        • “χόχος” τζιαι”κομπλεξικός”, δυο φορές. Δαμέσα εν το blog μου, τζιαι είσαι ευπρόσδεκτος να σχολιάσεις τζιαι να διαφωνήσεις μαζί μου, τζιαι εγώ θα δω τα σχόλια, θα τα λάβω υπόψη τζιαι πιθανότατα να απαντήσω, όμως εν είσαι ευπρόσδεκτος να χρησιμοποιείς μειωτικούς χαρακτηρισμούς. Αν θέλεις να με ξιτιμάσεις, εν έχω πρόβλημα, αλλά κάμε το στον δικό σου χώρο.

  4. φίλε συμφωνώ σε αρκετά σημεία αλλά η προσέγγιση σου με προβληματίζει κάπως. αν γινόταν μια ιστορική ανάλυση για το πως φτάσαμε ως εδώ, την συνδεση της πολιτικής και του ποδοσφαίρου μέσα και απο ημερομηνίες ορόσημα (1948), νομίζω θα ήταν ποιο εύστοχο. ο τρόπος που βάζεις και το ζήτημα του Τσε, μουδίνει την εντύπωση πως λες “την μια πλευρά τιμωρούν την και την άλλη αφήνουν την” που εμμέσως παραπέμπει στη θεωρία των δύο άκρων. Η κερκίδα του αποελ είναι απο τους κύριους αν όχι ο κύριος θύλακας του ΕΛΑΜ στο ποδόσφαιρο, και δεν είναι θέμα 2-3 χρόνων ουτε καν 10. Στην ουσία το πρόβλημα είναι οτι για να αρνηθουν τον ρατσισμό τα μέλη της κερκίδας του αποελ, που εφράζεται απο την καρδιά του τους οργανωμένους, είναι σαν να απαρνιούνται την ίδια τους την ομάδα, και αυτό είναι πολύ δύσκολο για να αλλάξει. Δεν μπορεί να “αριστερίσει” το αποελ, σε συνθηκες εντονης ταξικης αντιπαραθεσης στην ευρύτερη κοινωνία.

    • file mou leandre to na aparnithis ton ratsismo mesa stin kerkida tou APOEL en aparniese tin omada. antithetos i omada kathe xrono stelnei voitheia se mora tis afrikis. Ta 50 atoma den antiprosopevoun tin omada mou alla tin mionotita kai afto einai se kathe omada distixos

      • Φίλε μου Γιώργο καταλαβαίνω τη θέση σου και τις ειλικρινείς σκέψεις σου, ο ρατσισμός όμως δεν είναι απλά ένα είδος τοποθέτησης και φιλανθρωπίας και ξεμπερδέψαμε, δυστυχώς. το ότι το αποελ δίνει λεφτά σε φιλανθρωπία δεν είναι επιχείρημα ενάντια στον ρατσισμόμ, και ας μην κοροιδευόμαστε δεν είναι 50 άτομα, μπορώ να σου βρω πάνω απο 2000 φιλικά προσκείμενους ή και μυημένους με ένα κλικ στο fb. Η διαλεκτική προσέγγιση του θέματος θεωρώ ότι ναι μεν είναι ποιο δύσκολη στην κατανόηση και την αποδοχή της σκληρής πραγματικότητας, αλλά είναι ο καλύτερος τρόπος για ασφαλή συμπεράσματα. Δεν μπορώ να παραγνωρίσω τα εθνικόφρονα γενεσιουργά στοιχεία του αποελ, ουτε το 1948 ουτε τη πορεια του σωματείου και τις τοποθετησεις του, με λιγα λόγια δεν μπορώ να παραγνωρίσω τη ιστορία του. Στην Κύπρο τα ποδοσφαιρικά σωματεία ήταν και είναι φορεις πολιτικών ιδεολογιών, δεν μπήκε ξαφνικά η πολιτική σε αυτά, αλλά αντιθέτως δημιουργήθηκαν μέσα απο τις πολιτικές καταστάσεις. Η ανόρθωση ασπούμε πριν γίνει ποδοσφαιρικό σωματείο ήταν “εθνικόφρον αναγνωστήριον”, ομόνοια αλκή σαλαμίνα κ.α δημιουθργήθηκαν σαν απότοκο του ελληνικού εμφυλίου και των αντιπαραθέσεών τους κτλ. Το ότι αρκετοι αποελίστες οραματίζονται μια ομάδα αυθαρτη και αποκομμένη απο τα πολιτικά το καταλαμβαίνω και ως ένα βαθμό το επικροτώ, αλλά όπως ανέφερα δυστυχώς το αποελ και ο “αποελισμός” οπως καποιοι το αποκαλούν δεν είναι μια ποδοσφαιρική ομάδα και τίποτα περισσότερο, είναι “ιδέα”, φορέας συγκεκριμενης πολιτικής και ιδεολογικής κατεύθυνσης. Παράδειγμα, γι’ αυτό και θεωρείται λογικό οτι το να είσαι αποελίστας σίγουρα δεν είσαι πχ κομμουνιστής, άντε το πολυ να εισαι απολιτικ με λεκτική υποστήριξη σε μηδενιστικό αναρχισμό (ούλλοι εν τα ίδια χάλια, δεν υποστηρίζω κανένα) που είναι και της μόδας . Ελπίζω να σου εμετάφερα τι εννοώ.

        • file mou i istoria en istoria. Ego diafono me ta ratsistika simvola kai nomizo k oloi mesa stis omades ektos apo tin mionotita. To oti dinei i omada eisfora den svini ton ratsismo stis kerkides alla toulaxiston stelnei kapoia minimata. Oso asxoloumaste me tin istoria den tha pame brosta. To thema einai pos afti i mionotita bori na diagrafei apo ta gipeda.. ligo diskolo alla nomizo eimaste se kalo dromo.

        • έχουμε τον ίδιο στόχο, την εξάλειψη του ρατσιμού, απλά εγώ λέω οτι αν μπεις στα βαθειά να κόψεις τις ρίζες, δυστυχώς θα βρεθείς σε αυτό το προβληματισμό. ο ρατσισμός στην τελική δεν είναι απλά το “εν μ αρέσκουν οι μαυροι”, είναι κάτι πολύ ποιο ουσιαστικό και είναι ένα ιστορικό φαινόμενο ταξικών κοινωνιών, άρα και του καπιταλισμού. Οι υπεραπλουστεύσεις είναι καλές για βραχυπρόθεσμους στόχους, αλλά δεν λύνουν το πρόβλημα. Αυτόπου λέω είναι ότι οι απλουστεύσεις πλέον κάνουν κακό παρά καλό, επειδή οι ταξικές αντιθέσεις στην ευρύτερη κοινωνία δεν το επιτρέπουν.

        • File Leandre vlepo oti milas gia “apoelismo” sampos k 3ereis akrivos ti einai.. an esxis mia apopsi gia to ti einai o “apoelismos” opia k na einai touti i apopsi se parakalo mirastou tin mazi mas.. ego nomizo oti esxis mia polla lanthasmeni apopsi tou ti einai o “Apoelismos”.

    • Λέανδρε, αντιλαμβάνομαι πως κάποιος μπορεί να ερμηνεύσει τη σύγκριση με την ΟΜΟΝΟΙΑ ως παράδειγμα της θεωρίας των δυο άκρων, αλλά εν νομίζω ότι τούτο φκαίνει που το κείμενο, ιδίως αν προσέξεις ότι χρησιμοποιώ την αναλογία ΑΠΟΕΛ-ΟΜΟΝΟΙΑ μόνο εκεί που εξηγώ πως τα fun clubs στρατολογούν και συσπειρώνουν τα μέλη τους. Που τζιαμέ τζιαι τζεί, επικεντρώνομαι στον τρόπο που λειτουργούν οι οργανωμένοι του ΑΠΟΕΛ τζιαι όι της ΟΜΟΝΟΙΑΣ, γιατί είναι το politicisation των πρώτων που θεωρώ προβληματικό.

      Δεκτό ότι αν επροσέγγιζα το ζήτημα ιστορικά θα ήταν καλύτερα, αν και φοβάμαι ότι το κείμενο θα είχε πολύ πιο συγκεκριμένο (και περιορισμένο) κοινό.

      Δεν ζητώ να αριστερίσει το ΑΠΟΕΛ. Όντας Λευκωσιάτης (Αγλαντζιώτης) έχω πολλούς φίλους που είναι με το ΑΠΟΕΛ. Η άποψη που διατύπωσα στο κείμενο, είναι εν μέρη βασισμένη στους προβληματισμούς που οι ίδιοι εξέφρασαν σε κατ’ ιδίαν κουβέντες μας. Εν πιστεύκω ότι η πλειοψηφία των ΑΠΟΕΛίστων εν φασίστες, ούτε ότι με το να απομονώσουν τους πορτοκαλί απαρνιούνται την ομάδα τους – τούτο βασίζω το, όπως είπα πριν, στις κατ’ ιδίαν κουβέντες μου μαζί τους. Τούτη την κουβέντα έκαμα την με διάφορους φίλους τζιαι γνωστούς, τζιαι ο μόνος που όντως εν εθώρησε ότι υπάρχει πρόβλημα ήταν τζείνος που εψήφισε ΕΛΑΜ.

      Γενικά τείνω να συμφωνήσω με τον Γιώργο, που αν εκατάλαβα καλά εν ΑΠΟΕΛίστας, αντιλαμβάνεται το πρόβλημα, όπως δηλαδή τζιαι εσύ, τζιαι έσιει πρόθεση να το αντιμετωπίσει, χωρίς να σημαίνει ότι απαρνιέται με οποιονδήποτε τρόπο την ομάδα του.

      • εκατάλαβα το σκεπτικό σου, τζαι μένα οι περισσότεροι μου φίλοι είναι αποελίστες, τζαι εσυζητήσαμε συχνά το θέμα. Το πρόβλημα όμως εν βαθύτερο, εννεν απλά η τοποθέτηση, τούτη εν η θέση μου. τζαι το γεγονός ότι έπρεπε να κράξουν όλοι οι υπόλοιποι εκτός, για να κάνουν κάτι οι εντός αποελ τα τελευταία χρόνια δείχνει μια παθογένεια της Κυπριακής κοινωνίας. Το αποελ, όπως τζαι η ομονοια τζαι οποιοσδήποτε άλλος δεν μπορεί να αποκοπεί και να εξεταστεί απομονομένα που την υπολοιπη κυπριακη κοινωνια. Ειδικά στην Κυπρο με το τοσο παθιασμένο ποδοσφαιροφιλο (?) κοινό.

  5. George nomizo en mporeis na eisai antikeimenikos. an epienes prin kapia xronia stous portokali k epienes xana tora itan na deis megali diafora, things r getting better

    • Lizzy μου, εν τζιαι ισχυρίστηκα ποττέ ότι είμαι αντικειμενικός – τούτη εν η προσωπική, υποκειμενική μου άποψη, η οποία μεταβάλλεται συνέχεια, τζιαι της οποίας το σημερινό περιεχόμενο αποτυπώθηκε ψηφιακά σε ένα blog, που όντας blog και όχι δημοσιογραφικό site, δεν είναι αντικειμενικό. Το οποίο blog είναι ανοιχτό σε σχόλια, που ουκ ολίγες φορές έτυχε να αλλάξουν την αρχική μου άποψη όπως την είχα εκφράσει στο post. Δυστυχώς τούτη τη φορά δεν εσυνέβηκε τούτο, γιατί δεν βρέθηκε κάποιος/α μέχρι τώρα που να δώσει πληροφορίες που να ακυρώνουν τους αρχικούς μου ισχυρισμούς. Το ότι things are getting better εν τζιαι σημαίνει ότι ελύθηκε το πρόβλημα – για να είμαι ειλικρινής αμφιβάλλω τζιαι κατά πόσον ισχύει ότι τα πράγματα καλυτερεύουν, αλλά πάλε, ελλείψει δεδομένων, βασιζόμαστε στις εμπειρικές μας παρατηρήσεις που προφανώς διαφέρουν.

      • apla thelo na sou po oti personally otan eimai sto gipedo..niotho oti i nootropia allaxe lio k ekaliterepsan ta pramata. Palia itan polla ashima …prosopika aman epiane enas mauros tin mappa k arkefkan ououou ego entrepoumoun na eimai mes tzini tin kerkida (ekamnan to oulles oi omades omos an thimoume kala) Tes lies fores pou emporesa na pao ta teleutea xronia it seems that its changing (mporei na en epd pao stin anatoliki pion?) Eutixos pou evrethike k i uefa na sirnei timories perkei kopsei o nous k ton ipolipon pou apomenoun . Ur welcome na erteis mazi mou next time!:)

  6. Μαθήματα συμπεριφοράς, ιστορίας και πολιτικής από έναν επαναστάτη του Λονδίνου και του Ralph Lauren.

  7. όσο λάθος βρίσκεις την εικόνα που έβαλες το ”αλλάξτε χώρα εδώ είναι ελλάς” άλλο τόσο βρίσκεις το ”γαμώ το έθνος σας?” η όσο λάθος βρίσκεις το ”τσεκούρι και φωτιά στα τούρκικα σκυλιά” άλλο τόσο βρίσκεις την ”τουρκοκυπριακή” σημαία στη κερκίδα της ομόνοιας? ρώτω απλά για να ξέρω οι τίποτε άλλο! α και επίσης φίλε μου το άρθρο με τον τρόπο που το γράφεις (δεν συζητώ καν για το περιεχόμενο) , μόνο για να προκαλέσεις το έγραψες και όχι να προβληματίσεις. φιλικά πάντα.

    • γράψε και ένα άρθρο για τη κερκίδα της ομόνοιας..η είναι ψηφοφόροι σου αυτοί και δεν θέλουμε να τους θίξουμε??

  8. Mr iordanou… Sorry alla en mono pellares jie sikofanties to arthro sou , jie na se parakaleso na asxolithis me kati allo extos pou ton pansyfi APOEL giati allo pou psefkies en egrapses!

  9. Πήγα μάππαν μετά από 26
    χρόνια τον Αύγουστο του 2012.

    Πήγα με τον μικρό μου γιο.
    Έπαιζε ο ΑΠΟΕΛ με μια ομάδα από τη Νορβηγία.

    Δεν ξέρω τι γινόταν πριν
    και τι γίνεται μετά στην κερκίδα των φανατικών, δεν ξέρω και δεν με ενδιαφέρει
    τι γίνεται στις άλλες ομάδες, εκείνο που ξέρω σίγουρα, είναι πως δεν επιθυμώ να
    ξαναπατήσω σε γήπεδο, και θα κάνω ό,τι μπορώ να κρατήσω μακριά από τα γήπεδα τα
    παιδιά μου. Εκείνο που είχα δει ήταν και εξτρεμιστικό, και εθνικιστικό και εξόχως
    φοιτσιάρικο.

    Όλοι αυτοί οι φανατικοί είναι
    μια ωρολογιακή βόμβα που θα εκραγεί πρωτίστως ενάντια στην εκάστοτε διοίκηση
    που δεν έχει κανένα λόγο να υφίσταται τις αλαζονικές και μεγαλόστομες ανακοινώσεις
    των φιλάθλων που τα ξέρουν όλα, ή να πληρώνει τα πρόστιμα για τους κρετινισμούς
    τους.

    Οι λοιποί στόχοι είναι βασικά
    άπαντες: άλλοι φανατικοί, οι λιγότερο έλληνες, οι καθόλου έλληνες, όλοι.

    Ποδοσφαιρικός φανατισμός είναι
    ίσως απαραίτητο κομμάτι κάθε ομάδας.

    Να μου λείπει.

    • Ευχαριστώ για το σχόλιο Στροβολιώτη. Γενικά συμφωνώ μαζί σου, με εξαίρεση ότι η διοίκηση είναι θύμα των οργανωμένων. Σε κάποιες περιπτώσεις ενδεχομένως να είναι, τζιαι στη συγκεκριμένη περίπτωση η διοίκηση του ΑΠΟΕΛ επροσπάθησε πολλές φορές να βάλει μιαν τάξη, αλλά απέτυχε (ή τουλάχιστον εξέφρασε δημόσια την πρόθεση της να κάμει κάτι, η οποία πρόθεση δεν έγινε πράξη).

      Όπως τζιαι να έσιει, οι διοικήσεις ευνοούνται που το να έχουν φανατισμένους νεολαίους που στρατολογούν τζιαι συσπειρώνουν κόσμο γύρω από το brand τους, ενεν; Σίουρα έρκεται με κόστα, τα οποία ανέφερες. Δεδομένου του ότι (εκ του αποτελέσματος κρίνοντας) δεν προσπαθούν αρκετά, εικάζω ότι τα κέρδη είναι περισσότερα.

  10. kalo na grafoume kapia ar8ra gia kapia koinonika fenomena alla panta na
    yparxi mia sferiki apopsi. katarxas xrisimopias foto pu fkaloun gia na
    diafimizonte kai me ta xeria pano leme ton e8niko ymno. to gipedo einai mia mikrografia tis koinonias distixos o fasismos
    kai ta akrea politika kommata dimiourgounte pu to sistima oste na
    eksipiretoun tis skopimotites tous,i politiki den exi kamia sxesi me to
    podosfero alla oulla ta komata pankosmia isxoroun sto podosfero gia na
    mantrizoun psifous .polemoume ka8e morfis fasismou kai ratsismou pantou
    oxi mono sto podosfero,eime portokalis nio8o aidia otan vlepo fasistika
    simvola giati os ellines epolemisame ton fasismo,polles fores akoma kai o
    simdesmos antista8ike se autous epeze misi ora ksilo mazi tous xoris na
    to episimani pote kapios alla emis akoma prospa8oume xoris na exoume
    ereunisi to 8ema na papagalizoume kai na kalouponoume an8ropous.stin teliki
    kirie giorgo ti kanoume emeis pu ipoti8ete exoume enkefalo asxoloumaste
    me 50-100 anenkefalous tous megalonoume propagandizoume yper tous giati
    sigoura pu ena doun to ar8ro ena niosoun kai perifani.kai stin teliki
    emeis eimaste i anenkefaloi pu ipoti8ete exoume enkefalo.

  11. afiste ton kosmo na pistefkei se oti thelei, men prospathite na epivalete ti ine sosto je lathos, en tes fanatikes simperifores OLWN ton organwseon pou prpei na katadikaseis je oi mian merida apoelistwn, to problima en kinoniko, je extremistikes simberifores tha deis se ola ta athlitika somatia tis kyprou.

  12. Αγαπητέ Γιώργο,

    Στο συγκεκριμένο κείμενο καταπιάνεσαι με ένα θέμα στο οποίο δεν έχεις ελάχιστες εώς καθόλου γνώσεις, γράφεις πάμπολλα ανυπόστατα πράγματα, κάνεις επιδερμική ανάλυση και καταγράφεις μια απόλυτη άποψη η οποία είναι επιεικώς προσβλητική για πολλούς οπαδούς του ΑΠΟΕΛ. Για να μαι ειλικρινής για να σου απαντήσω λεπτομερώς σε ότι λες και είναι λάθος θα πρέπει να γράψω ένα άρθρο τουλάχιστον εφάμιλο του δικού σου. Χαρακτηριστικό του πόσο λανθασμένες είναι οι διαπιστώσεις σου είναι οι αντιδράσεις οι οποίες υπάρχουν στα σχόλια εδώ, στα πλείστα εκ των οποίων δεν προσπαθουν να δικαιολογήσουν καταστάσεις και συμπεριφορές αλλά να σου καταδείξουν πόσο άδικο είναι το τσουβάλιασμα το οποίο κάνεις.

    Θα ήθελα να σημειώσω ότι αν είχες δίκαιο σε αυτά που έλεγες, στην Κύπρο σε αναλογία πληθυσμού θα είχαμε τους περισσότερους νεοναζί στον κόσμο.Ειλικρινά το πιστεύεις αυτό;Γιατί εγώ μέσα από την προσωπική μου εμπειρία στα γήπεδα βλέπω κυρίως μπερδεμένα παιδάκια τα οποία συγχύζουν πράγματα, ιδεολογίες και απόψεις.

    Αναφέρεις 2-3 φορές ότι το επίσημο ΑΠΟΕΛ δεν κάνει κάτι γιατί η δράση τους προωθεί το brand του (;;!!) και ότι βοηθά στην ενδυνάμωση του.Μπορείς να μου εξηγήσεις τι εννοείς με αυτό; γιατί είναι διαφορετικό το ότι οι διοικήσεις του ΑΠΟΕΛ, όπως όλων των ομάδων δεν έχουν πάρει τα κατάλληλα μέτρα για τον περιορισμό της ηλιθιότητας στις κερκίδας τους (σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και η σημαία του ψευδοκράτους χωρίς να δικαιολογεί το τι γίνεται από τους οπαδούς της ομάδας μου απλά το αναφέρω για να καταδείξω ότι δεν είναι μόνο δικό μας γνώρισμα) και άλλο να λες ότι θεωρούν θετική για το σωματείο/εταιρεία.

    Επίσης λες ότι βάση συσπείρωσης του Παν.Συ.Φι. είναι ο ρατσισμός.Σοβαρά τώρα;Έχεις μιλήσεις ποτέ με ΑΠΟΕΛίστα και σου πε είμαι ρατσιστής και γι αυτό υποστηρίζω το ΑΠΟΕΛ;Κατά ακρίβεια, συμβαίνει δυστυχώς (και πρέπει να αλλάξει) το αντίθετο. Πηγή συσπείρωσης του Παν.Συ.Φι είναι η αγάπη για την ομάδα, την οποία σε συνάδεια με τον πολιτικό αναλφαβητισμό που χαρακτηρίζει την χώρα μας εκμεταλεύονται κάποιοι (namely το ΕΛΑΜ) για προσυλιτισμό νεαρών. Πολλοί νεαροί βασιζόμενη στην λογική που και συ εκφράζεις διαμέσω του άρθρου σου έχουν συνδέσει τους πορτοκαλί με την δεξιά-ακροδεξιά άρα είτε αποδέχονται τους κέλτικους σταυρούς είτε τους υιοθετούν, χωρίς και πάλι να ξέρουν και πολλά. Το ίδιο συμβαίνει και από την άλλη πλευρά (Ομόνοια), με τους νεαρούς να είναι anti-fa, αριστεροί, αντιεξουσιαστές κλπ κλπ. Η αλήθεια είναι ότι ούτε οι μεν ούτε οι δε δεν ξέρουν πολλά και απλά εντάσουν αυτά τα πράγματα στο πλαίσιο της αντιπαλότητας του ντέρμπι.

    Δεν προσπαθώ να πω ότι δεν υπάρχουν ακροδεξιά στοιχεία (και οργανωμένα μάλιστα) στην κερκίδα του ΑΠΟΕΛ αλλά ότι αυτά αποτελούν μια μικρή μειωνότητα η οποία λειτουργεί και καταφέρνει να χαρακτηρίσει ολόκληρει την κερκίδα λόγω αυτών που ανέφερα και λόγω της γενικής απάθειας και αμάθειας που μας χαρακτηρίζει ως λαό.Το ίδιο ισχύει και για τους ομονοιάτες στις τάξεις των οποίων υπάρχουν συνειδιτοποιημένα ιδεολογικά άτομα αλλά και πάλι αποτελούν μειοψηφία. Αυτά τα άτομα έχουν καταφέρει ουσιαστικά να παρουσιάσουν το ντέρμπι ΑΠΟΕΛ-Ομόνοια ως κάτι σαν το Λιβόρνο-Λάτζιο ή (βάση της προσπάθειας προώθησης της ανεξαρτησίας της Καταλονίας) το Μπαρσελόνα-Ρεάλ,κι ως ένα από τα πιο πολιτικοποιημένα ντέρμπι στον κόσμο, που ας σοβαρευτούμε επιτέλους, δεν ισχύει.

    Υ.Γ. Αν έμπαινες στον κόπο να κάνεις μια έρευνα και να ρωτήσεις άτομα που πραγματικά ασχολούνται, θα σου έλεγαν ότι υπήρξαν αρκετές εσωτερικές τριβές τα τελευταία χρόνια μεταξύ του Παν.Συ.Φι και των ΑΠΟΕΛιστών ΕΛΑΜιτων για όλα όσα κατηγορείς τον σύνδεσμο, που είχε ως αποτέλεσμα της αποχώρησης τους σε κάποιο σημείο και του περιορισμού της δράσης τους.

    Υ.Γ 2. Τελικά έγραψα πάρα πολλά, απολογούμαι. Επίσης απολογούμαι για τυχόν ορθογραφικά λάθη

    • Σάββα,

      Λες ότι έγραψα ότι το ΑΠΟΕΛ δεν κάνει κάτι για τη δράση των ρατσιστών στις τάξεις του, και όντως έτσι έπραξα, αφού, κρίνοντας από το αποτέλεσμα, βλέπουμε ότι το επίσημο ΑΠΟΕΛ ή δεν έχει τη βούληση να αντιμετωπίσει αυτό το φαινόμενο, ή την ικανότητα. Η ουσία είναι ότι μέσα στο ίδιο το οίκημα του ΑΠΟΕΛ υπάρχει θύλακας της ακροδεξιάς.

      Γράφεις: “Επίσης λες ότι βάση συσπείρωσης του Παν.Συ.Φι. είναι ο ρατσισμός.Σοβαρά τώρα;Έχεις μιλήσεις ποτέ με ΑΠΟΕΛίστα και σου πε είμαι ρατσιστής και γι αυτό υποστηρίζω το ΑΠΟΕΛ;”. Η απάντηση είναι ΝΑΙ. Πολλές φορές μάλιστα η πρόταση ξεκινά και “εγώ δεν είμαι ρατσιστής αλλά…”. Δες για παράδειγμα το σχόλιο εδώ: https://www.facebook.com/iordanou/posts/10153474653745444?comment_id=48291571&offset=0&total_comments=28

      Δέχομαι τούτο που λες ότι πολλοί μιτσιοί υιοθετούν τα σύμβολα χωρίς να ξέρουν τι σημαίνουν ή χωρίς να αντιλαμβάνονται τη βαρύτητα τους, αλλά τούτο εν τζιαι λαλεί τίποτε. Τούτοι οι ΄άνυποψίαστοι’ μιτσιοί, έχουν ούλλο το potential να γίνουν φασίστες σε 2-3 χρόνια, τζιαι όπως αντιλαμβάνεσαι, το socialisation παίζει τεράστιο ρόλο, τζιαι στα πλαίσια των πορτοκαλί υπάρχει πολλή socialisation με άτομα που έχουν ακραίες πολιτικές απόψεις. Το ίδιο γίνεται τζιαι στην ομόνοια, αλλά το να είσαι anti-fa εν πολλά διαφορετικό που το να είσαι ρατσιστής ενεν; Εν υποστηρίζω τη θεωρία των 2 άκρων (δες σχόλιο που έκαμα του Λέανδρου πιο πάνω)

      Η τελευταία παράγραφος εν η προσωπική σου άποψη, τζιαι βασίζεται στο τι εσύ παρατηρείς. Ο κόσμος που εμίλησα εγώ, οι πλείστοι εκ των οποίων εν ΑΠΟΕΛίστες, είχαν διαφορετική άποψη για τους οργανωμένους που εσένα, τζιαι εκφράσαν κατ’ επανάληψη την ειλικρινή τους ανησυχία.

      Τωρά περί του πρώτου ΥΓ, ερώτησα άτομα στα οποία έχω πρόσβαση. Όπως αντιλαμβάνεσαι τούτο εν blog post τζιαι όχι δημοσιογραφικό άρθρο ή ακαδημαϊκή έρευνα. Οι έρευνες στοιχίζουν (πολλά), τζιαι για να κάμω έτσι έρευνα χρειάζομαι το αντίστοιχο funding. Εν άδικο να περιμένεις να κάμω τέτοιου επιπέδου έρευνας για ένα blog post.

      • Το θέμα είναι η επαφή των φίλων σου με τα του ΑΠΟΕΛ και όχι το αν είναι ή οχι ΑΠΟΕΛίστες.Γιατί η κριτική μου δεν στηρίζεται στο ‘είσαι ομονοιάτης’ αλλά στο ότι δεν έχεις ακριβή ενημέρωση.Γιατί αν ένας φίλος σου ΑΠΟΕΛίστας έχει πάει 5 παιχνίδια, είναι λογικό ότι δεν την ίδια αντίληψη όπως εγώ για παράδειγμα που πάω παντού.

        Στο πρώτο Υ.Γ. ένας οποιοσδήποτε ΑΠΟΕΛίστας που ξέρει λίγα πράγματα θα το ήξερε γιατί έφτασαν να παίζουν ξύλο στο ημίχρονο ευρωπαϊκού αγώνα. Επίσης αποδέχεσε ότι δεν έκανες εκτεταμένη έρευνα κάτι που επιβεβαίωνει αυτό που λέω. Ότι δεν μπορείς να χαρακτηρίζεις την ολότητα των οργανωμένων εν την απουσία αυτής της έρευνας.

        Την προσωπική μου άποψη, όπως λες στην τελευταία παράγραφο, την επιβεβαιώνεις εσύ ο ίδιος καθώς αποδέχεσε αυτό που λέω για την έλλειψη γνώσεων των νεαρών και το ότι παρασύρονται από συγκεκριμένα άτομα.Δέχομαι ότι δεν είναι το ίδιο το anti-fa με το να είναι ρατσιστές κάποιοι (αν και είναι θέμα προς συζήτηση ο τρόπος λειτουργίας κάποιων υπό το πρίσμα αυτού του anti-fa, στο οποίο δεν θέλω να μπω) αλλά και πάλι το επιχείρημα μου είναι ότι αυτός ο αυτοπροσδιορισμός δεν βασίζεται σε ιδία γνώση και άποψη αλλά εμπλέκεται στην γενικότερη οπαδική αντιπαλότητα.

        Δέχομαι ότι κάποιοι φίλοι σου εκφράζουν προβληματισμό για τους οργανωμένους αλλά για μένα η κύρια πηγή προβληματισμού είναι η ωμή βία η οποία χρησιμοποιείτε με τόση ευκολία τα τελευταία χρόνια από όλους.Βία η οποία όσο κι αν θέλουν κάποιοι να της βάλουν κάποιο περιτύλιγμα δεν είναι ιδεολογικοποιημένη.

        Στο σημείο που λες για το socializing, πιστεύω ότι θα συμφωνείς μαζί μου ότι άλλο το ‘είναι όλοι φασίστες’ κι άλλο ‘υπάρχουν φασιστικά στοιχεία τα οποία επηρεάζουν μικρούς’.Στο δεύτερο συμφωνούμε απόλυτα και είναι ακόμα ένα σημείο προβληματισμού. Γενικότερα έχω πρόβλημα με γενικοποιήσεις του τύπου ‘Ολοι είναι’ 😉

        Όσο γι αυτό που λες για την έλλειψη αντίδρασης των ομάδων (το οποίο αποδέχομαι), για μένα έχει να κάνει στην γενικότερη απάθεια και γνώσεων της κοινωνίας και των ομάδων μας σε πολιτικά ζητήματα.Τώρα που θα αρχίσουν οι τιμωρίες, θα περιοριστούν από μόνα τους αυτά τα πράγματα, οχι γιατί θα αλλάξουν οι οργανωμένοι απόψεις σε κάτι αλλά γιατί θα σταματήσουν να τα ανέχονται.

        Υ.Γ: αυτά που λέει ο τύπος στο λινκ που μου έβαλες είναι η κυρίαρχη άποψη της κοινωνίας μας, δεν είναι γνώρισμα μόνο των ΑΠΟΕΛίστων.Και πάλι επιμένω και είμαι κάθετος ότι πηγή συσπείρωσης των οργανωμένων είναι η αγάπη για το ΑΠΟΕΛ.Αλλιώς δεν θα πήγαιναν γήπεδο, θα πήγαιναν στις πορείες του ΕΛΑΜ που δεν περιλαμβάνουν και εκατοντάδες ευρώ τον χρόνο σε εισιτήρια κλπ. Πίστεψε με το ΕΛΑΜ θα έκανε τούμπες για να έλεγχε ή να είχε την δύναμη του Παν.Συ.Φι ΑΠΟΕΛ

        • Συγνωμη,

          Η ιστορια λεει οτι αντι-φασιστες, αντι-ρατσιστες, αντι-εθνικιστες αποελιστες δημιουργησαν την ομονοια το 1948 σαν αντιδραση στον γενικοτερο εθνικισμο μεσα στο σωματειο. Δηλαδη, η ταυτοτητα των 2 σωματειων ειναι ταυτοποιημενη κοινονικο-πολιτικα και πολιτισμικα. Η διαφορα ειναι πως μετα το 1990 (και την πτωση της Σοβιετικης Ενωσης) η παγκοσμια αριστερα περνα απο μια γενικη κριση ιδεολογιας πτωση ενω η παγκοσμια δεξια ανθιση: απο τον πρωτο πολεμο στο Ιρακ μεχρι σημερα με τον οικονομικο πολεμο. Βασικα η αριστερα εκποιηθηκε μεσα στην δεξια και η δεξια, σαν η αρχουσα πλεων ιδεολογια, ασπαστηκε ολα τα αρνητικα της αριστερας.Τα θετικα της τα αποκαλει ως εξτρεμιστικα ή ουτοπικα, τα οποια δεν μπορουν να πραγματοποιηθουν εξω απο τον υπαρχων εθνικο-καπιταλιστικο.

          Οπως το βλεπω, ο Ομονοιατης και ο Αποελιστας (γειτονες και αδερφια ο ενας με τον αλλο) περνουν και οι 2 απο κριση ταυτοτητας: ο ομονοιατης να απομυθοποιησει την ιστορια της ιδεολογιας του (κουμουνισμος – ακελ) και ο Αποελιστας να την μυθοποιησει (υπερ-εθνικισμος). Οι αποελιστες λαλουν τους ομονοιατες προβατα ενω ειναι οι ιδιοι προβατα και οι ομονοιατες αποκαλουν τους αποελιστες πουλημενους ενω ειναι οι ιδιοι πουλημενοι (στον καπιταλισμο). Το κειμενο τουτο να μας βαλλει ολους σε σκεψεις περι ηθικης, αρετης και φιλιας.

        • Η ιστορία λέει ότι η ομόνοια ιδρύθηκε ως ένα σωματείο το οποίο μεταξύ άλλων δήλωνε ότι ήταν ενάντια στην πολιτικοποίηση του ποδοσφαίρου (είναι και λίγο αστείο αν δεις την μετέπειτα πορεία του σωματείου). Παράλληλα ήταν παράγωγο του εμφυλίου, λόγω της θέσης που πήρε το επίσημο ΑΠΟΕΛ στο συγκεκριμένο θέμα και της γενικότερης αντίδρασης του ΑΚΕΛ της αριστεράς στην Κύπρο (δεν το θεωρώ μεμπτό για να το ξεκαθαρίσω).Δεν ιδρύθηκε γιατί οι ” αντι-φασιστες, αντι-ρατσιστες, αντι-εθνικιστες αποελιστες δημιουργησαν την ομονοια το 1948 σαν αντιδραση στον γενικοτερο εθνικισμο μεσα στο σωματειο”.Ας μην υπερβάλουμε στο τι λέμε.Γενικότερα υπερβάλουμε στο πόσο πολιτικοποιημένη θεωρούμε την κοινωνία μας και ιδιαίτερα την νεολαία μας.

          Τώρα για αυτά που λες για ταυτισμένες ομάδες κοινωνικο-πολιτικά δεν θα διαφωνήσω (αν και στο κοινωνικά δεν θεωρώ ότι ισχύει πλέον) αλλά θεωρώ ότι είναι η βάση του κακού. Ειναι δυο σωματεία τα οποία είναι ιστορικά έντονα πολιτικοποιημένα, αλλά η πολιτικοποίηση αυτή για πάρα πολλά χρόνια στηριζόταν στα του πραξικοπήματος , όπως η πολιτική στην Κύπρο γενικότερα. Στην πορεία όσο περνούσαν τα χρόνια, οι πυρήνες των δύο ομάδων άρχισαν τις αναζητήσεις ο καθένας στον ιδεολογικό χώρο στον οποίο θεωρούσε ότι ανήκε (αν και αυτό ήταν/είναι μόνο στα λόγια για την τεράστια πλειοψηφία). Αυτή η “πολιτικοποιημένη” κόντρα εντάχθηκε στην γηπεδική κόντρα (η οποία πάντα εκφράζεται ακραία-και μπορείτε να το δείτε από άλλες οπαδικές κόντρες στην κύπρο και το εξωτερικό) και είχαμε την έκρηξη βλακείας και από τους δύο, οι οποίοι απλά τσαπουνάναι σύμβολα και σημαίες χωρίς να γνωρίζουν ή να αντιλαμβάνονται τον πραγματικό τους συμβολισμό.

          Τώρα αν οι ΑΠΟΕΛίστες έχουν μυθοποιήσει τον υπερεθνικισμό, προσωπικά αντιλαμβάνομαι το τι εννοείτε και μέχρι ενός σημείου συμφωνώ μαζί σας αλλά αναμένω να δω πως θα εξελιχθούν τα πράγματα γιατί βλέπω αρκετό κόσμο του ΑΠΟΕΛ, και εντός των οργανωμένων, ο οποίος δεν θεωρεί ότι είναι λάθος.Όσο για τους ομονοιατες έχουν απομυθοποήσει το ΑΚΕΛ (όχι τον κομμουνισμό – ας μην υπερβάλουμε για το ιδεολογικό υπόβαθρο των οργανωμένων κι ας μην νομίζουμε ότι κάνουν σε βάθος πολιτκή ανάλυση για να απομυθοποιούν ιδεολογίες και έννοιες) κυρίως λόγω των προβλημάτων που έχει δημιουργήσει το ΑΚΕΛ εντός της ομόνοιας. Παράλληλα, γενικότερα βλέπουμε το ΑΚΕΛ να δυσκολεύεται αφάνταστα να συσπειρώσει και να εκφράσει τον κόσμο της αριστερας πλεον (ίσως γιατί δεν αποτελεί αριστερό κόμμα εδώ και αρκετά χρόνια :p).

          Τέλος, όπως τόνισα και στον Γιώργο, η ένσταση μου στον Γιώργο έχει να κάνει με την ταύτιση του συνδέσμου και των πορτοκαλί ως σύνολο με ρατσιστικές και νεοναζιστικές αντιλήψεις.

  13. Πολλά ενδιαφέρον το κείμενο σου Γιώργο. Νομίζω ότι τζιαι οι αντιδράσεις που επροκάλεσε μπόρουν να δώκουν μιαν εικόνα για το ποια εν η γενικότερη θέση του ζητήματος στην Κύπρο.
    Τα θέματα που συζητάς, σε τούτο το επίπεδο, εν σημαντικό να τα δούμε αν θέλουμε να μιλήσουμε, κάποτε, για το επόμενο επίπεδο, τούτο των πολιτικών (policies).
    Ήδη αναφέρατε ότι εν έχουμε έρευνα για τα ερωτήματα τζιαι ίσως να πρέπει να το δούμε τούτο. Ξέρω ότι τουλάχιστον ένας ψυχολόγος ετοίμαζε ένα project αλλά εν νομίζω ότι εποχώρισε. Θα ανέμενε κάποιος ότι τούτοι που πληρώνουν (είτε πρόστιμα είτε για αστυνόμευση) ήταν να επροωθούσαν έρευνες σχετικές με τους οπαδούς τζιαι τους φιλάθλους των ποδοσφαιρικών ομάδων αλλά τούτα γίνουνται σε χώρες που έχουν θέση οι τεκμηριωμένες πολιτικές.

    Δεν είμαι σε θέση να ξέρω αν τούτες οι ομάδες των ακραίων εν η πλειοψηφία ή όι μέσα στους οργανωμένους. Τούτο που ξέρω όμως εν ότι η γενκότερη άποψη, το αναμενώμενο, ίσως τζιαι το brand των οργανωμένων του ΑΠΟΕΛ εταυτίστηκε με τούτες τες ομάδες. Τζιαι τούτο εν ναν σημαντικό στην πορεία. Διότι ακόμα τζιαι αν δεν συμφωνούν οι πολλοί, τούτη η ομάδα οπαδών εν τούτη που ακούεται δυνατά.

    Δεν ξέρω τι σημαίνει ο ‘αποελισμός’ για τον καθένα αλλά η πραγματικότητα ένι ότι όσο πιο δυνατά μπορούν να ‘φωνάζουν’ τούτες οι ομάδες, τόσο πιο πολλή δυνατότητα να ορίζουν τον ‘αποελισμό’ εν να έχουν. Τζιαι όσοι εν συμφωνούν μαζί τους, τόσο πιο πολλά εν να νιώθουν ότι εν πρέπει να το πουν.

    Τζιαι τούτα που είπατε σχετικά με την ιστορία των ομάδων εν σημαντικά. Πόσο η ιστορία του ΑΠΟΕΛ (ή το τρόπος που εγεννήθηκε Ομόνοια κτλ.) μπόρουν να ορίζουν το μέλλον τούτων των ομάδων (τζιαι του ποδοσφαίρου γενικότερα);
    Το αν θα εμπορούσε να αλλάξει τούτο, το αν θέλουμε να αλλάξει τούτο, τζιαι το πως, εν ούλλα ερωτήματα στα οποία δεν έχω απάντηση τζιαι σίουρα εν θα έπρεπε να δοκιμάσω να σχολιάσω δαμέ γιατί εν θα πετύχει.

  14. ”Σε πλήρη συνεννόηση και με τη διοίκηση Πετρίδη έγινε αυτό που είδαμε το Δεν Ξεχνώ να μετατρέπεται σε Κύπρος Γη Ελληνική.

    Η UEFA όπως και τότε μάλλον θα μας επιβάλει χρηματικό πρόστιμο αλλά εμείς λέμε χαλάλι. Με την άποψη αυτή φαίνεται να συμφωνεί και ο επίσημος ΑΠΟΕΛ πλέον αφού ο Πρόδρομος Πετρίδης είπε «ο κόσμος ήταν συγκινητικός και στην αρχή με το κορεό που είχαν εμφανίσει, ασχέτως αν θα τιμωρηθούμε».

    Εννοείται ότι η ουσία όσον αφορά το κυπριακό πρόβλημα δεν αλλάζει και κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι η ανάγκη να εκφράσουμε τα πιστεύω μας με τέτοιο τρόπο είναι υπερβολική και αχρείαστη.

    Όποιος όμως δεν ευχαριστήθηκε με αυτό που είδε μάλλον τούρκος είναι ρε…” από εδώ http://apoel.net/apoel2/newsinside.php?news_id=6635

  15. File giwrgo to arthro sou antikatoptrizei kapoies pikres alitheies gia to organwmeno synolo tou apoel. Ta symvola pou xreisimopoioun i ideologia tous akoma kai o tropos pou proseggizoun kapoio atomo gia na to entaksoun sta idewdi tous einai
    (gia osous to epsaksan ek vathews) akrivws ta idia me politika kommata opws i xrysi avgi alla kai alla neonazistika kommata tis germanias tis agglias kai ta loipa. Ayti tin katastasi mporei i etaireia na min tin simmerizetai akrivws alla apo tin stigmi pou krata syspeirwmeno ton kosmo tous den tous kegetai karfi afou stin teliki to oikonomiko einai to thema pou tous endiaferei perissotero. Gia paradeigma an to prostimo gia to sygkekrimeno coreo itan 300 000 ennoitai pws tha ksespouse polemos stis ta3eis twn opadwn kai tou swmateiou. Tin neonazistiki ideologia pou pleon einai moda stin evrwpi logw koinonikwn synthikwn mporeis na tin entopiseis sta gipeda alla akomi perissotero stous dromous. Ekei tha ertheis antimetwpos me mia arrwsti katastasi opou dipla apo kathe apoel pou grafei se kapoio toixo vrisekis aggylwtous stavrous svastigkes kai diafora alla symvola misous pou xrisimopoioun. Pleon ena paidaki 13-14 xronwn tha parei to spray kai tha gra4ei ston toixo apoel alla anti omikron tha sximatizetai ethnikistiko stoxadi to opoio den gnwrizei kan ti simainei. To thema sikwnei polly syzitisi kai osoi apoelistes edwmesa den antilamvanontai to provlima eite ethelotyfloun eite koimounte eite den epsaksan to thema para mono mesa sto gipedo. To systima kai i koinwnia sto nisi evnoei tin katastasi gia tous organwmenous tou apoel kai se syndiasmo me tin apistefti propaganda pou xrisimopoioun oi idioi-ta mme-o iwnas kai oi podosferikes epityxies tis omadas tous dinei tin entypwsi pws einai yperanw nomwn kai arxwn. Apo tin alli omws antifasistes antiratsistes se opoia omada kai an anikoun exoun kathikon na afypnistoun kai na tous polemisoun ston dromo xtypwntas stin synideisi kai oxi mesa apo ypologistes kai aithouses. O ETHNIKISMOS GENNAEI NEKROTAFEIA!!